
Тіньовий флот росії працює / фото: Bloomberg
За даними Russian Oil Tracker від KSE Institute, у січні 2025 року росія отримала 15,8 млрд доларів від експорту нафти, що на 1 мільярд більше, ніж у грудні. Завдяки зростанню світових цін на енергоносії та активному використанню неофіційних транспортних схем, зокрема тіньового флоту, рф виходить на прибутки.
Тіньовий флот досі працює
Морський експорт російської нафти зріс на 4,3%, а понад 86% транспортування здійснюється через судна, які неофіційно обслуговують російський ринок. Лише у січні 192 танкери вийшли з російських портів, використовуючи непрозорі логістичні схеми, перевантаження нафти у відкритому морі.
Фахівці попереджають, що залучення застарілих суден підвищує ризик екологічних катастроф. Старі танкери можуть спричинити розливи нафти, що загрожує морському середовищу та прибережним державам.
Головні партнери росії у нафтових перевезеннях
Країни, що відіграють ключову роль у транспортуванні російських енергоносіїв:
- ОАЕ – 19% експорту контролюють компанії Stream Ship Management та Avebury Shipmanagement.
- Китай – забезпечує 10% морських перевезень.
- Туреччина – імпортує найбільшу кількість російських нафтопродуктів.
Росія активно використовує реєстрацію суден під «зручними прапорами» Панами, Барбадосу та Сьєрра-Леоне, що дозволяє уникати жорсткого контролю.
Чи працюють санкції взагалі
Станом на лютий 2025 року США, ЄС та Велика Британія ввели обмеження проти 311 суден, що перевозили російську нафту. Проте 63 танкери продовжують працювати, уникаючи санкційних механізмів.
Попри обмеження, Китай, Індія та Туреччина залишаються основними покупцями російських енергоресурсів. Індія скоротила імпорт нафти з рф на 10%, але все ще забезпечує 44% морських постачання.
Раніше ціни на дизель зросли через нові санкції США проти росії.